Ajankohtaista
HSL:n vs. toimitusjohtajaksi Vesa Silfver
Tänään valittiin HSL:n uusi toimitusjohtajan viransijainen: Vesa Silfver. Hän on ollut Motivan toimitusjohtaja 3 vuotta, ja sen jälkeen ehti olla vain pari kuukautta KPMG:llä.Kisa käytiin kolmen ehdokkaan välillä: HSL:n markkinajohtaja Mari Flink (5 ää…
Valitaanko Suomeen johtaja puolison sukupuolen perusteella?
Aleksander Stubbin kannattajista 40 % kannattaa häntä seksuaalisen suuntautumisen (hetero) johdosta. Tämä herättää pohtimaan, mikä on ulkopoliittisen osaamisen painavuus presidentin tehtävässä.Sinänsä sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen sekoittam…
Lentorataa ei tarvita junaliikenteen kapasiteetin nostoon
On väärinkäsitys, että junaliikenteen kapasiteetin lisääminen vaatisi lentorataa. Digitaalinen kulunvalvonta (Digirata) tulee kasvattamaan pääradan kapasiteettia runsaasti – mikä selviää muun muassa Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnissa sekä Väy…
Pekka Haavisto: ”Kaikki konfliktit, jotka ovat alkaneet ihmisen toimesta, voidaan myös ihmisten toimesta lopettaa.”
Huomista on vaikea ennustaa. Pekka Haavistolla on maailmanpoliittisisita konflikteista ja kriiseistä valtava kokemus. Epävarmuuden keskellä on hyvä muistaa Pekan viisaus: – ”Kaikki konfliktit, jotka ovat alkaneet ihmisen toimesta, voidaan myös ihmisten…
Lentorata olisi Vantaan historian suurin ilmastopäästö
On puppua väittää lentoradan olevan ratakapasiteetin vuoksi tarpeen, sillä kulunvalvonnan digitalisointi vapauttaa reippaasti ratakapasiteettiä.Vantaa lähti jo kerran Suomirata-yhtiöön, ja menetti siihen sijoitetut rahat. Lentorata tulisi olemaan Vanta…
Vantaan Vihreät: Lentorata perusteltava vantaalaisille
Vantaa on ollut osakkaana Suomi-Rata Oy:ssä, joka suunnitteli lisää ja nopeampaa junaratakapasiteettia pääradalle. Hallitusohjelman mukaan hankkeen suunnittelu keskeytetään ja vain Pasilan, lentoaseman ja Keravan välistä ns. lentorataa edistetään. Kaupunginhallitus...
Lentorata olisi paha erehdys
Vantaan kaupunginhallitus saa 15.1. 2024 päättää, siirtyykö Vantaa osakkaana Suomi-rata Oy:stä suoraan Lentorata Oy:hyn ja lähtee maksamaan 28 km pituisen ratatunnelin suunnittelua ja rakentamista Pasilasta Vantaan lentoasemalle ja siitä edelleen Kerav…
Mielipide | Yhä useampi vantaalaislapsi ei osaa lukea tai laskea – Päättäjät voivat puuttua syrjäytymiseen, jos tahtoa löytyy
On päättäjistä kiinni miten paljon lapsia halutaan syrjäyttää, kirjoittajat toteavat.Mitä maksaa kaupungille, kun joka vuosi yhä suurempi osa vuosiluokasta syrjäytyy? Samaan aikaan työvoimapula syvenee, kun yhä suurempi osa valmistuneista nuorista ei o…
Osa putoaa koulussa kyydistä – digimateriaalit vaikeuttavat edelleen oppimista
Moni lapsi jää matikassa oppimisessa sivuun: Karvin mukaan osa ysiluokkalaisista on jäänyt kolmosten tasolle. Alaspäin eriyttäminen, eli se että helpotetaan tehtäviä aina lisää, ei ole ratkaisu siihen että lapsi ei ole jotain oppinut. Siihen ratkaisu o…
Vantaan Vihreät vaatii Aviapolikseen vihreyttä ja monimuotoisuutta
Vantaan tavoite on kehittää Aviapolis logistiikkapainotteisesta alueesta elinvoimaiseksi lentokenttäkaupungiksi, joka houkuttelee erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien äärelle työpaikkoja, asumista ja palveluita. Vantaan kaupunginvaltuusto käsitteli 11.12. kahta...