Kuntaliitto on kiinnittänyt ansiokasta huomiota oman auton käytön korvausten korkeuteen. Parhaimmillaan km-korvaukset ovat merkittävä, veroton palkanlisä. Korvausten korkeus houkuttaa voimakkaasti henkilöauton käyttöön.
Kilometrikorvaus on tällä hetkellä 45 senttiä. Tavallinen nykyauto kuluttaa noin kuusi litraa sadalla kilometrillä, joten polttoainekulut ovat alle 10 c/km. Tietysti auto sekä renkaat kuluvat myös, mutta niiden merkitys on minimaalinen polttoainekuluihin verrattuna.
Korvauksen korkea taso perustuu pääomakulujen laskennalliseen osuuteen. Tässä on laskentapohjana uusi auto ja jokseenkin täydet kuoletukset, mikä vinouttaa kustannuslaskennan ja hinaa hinnan taivaaseen.
Kilometrikorvauksen perustana on kuitenkin se, että henkilö käyttää omaa autoaan työajoihin. Siis autoa, jonka hän omistaa jo muutenkin, omia ajojaan varten. Siksi korvauksen pääasiallisena pohjana pitää olla juoksevat kulut.
Minut yllätti tämän päivän Hesarin tieto siitä, että valtio maksaa 1,1 miljardia euroa kilometrikorvauksina vuodessa!
Tässäpä oiva säästökohde – jos vaikka alkuun puolitetaan korvaustaso, niin heti säästyy 550 miljoonaa!
Ja lisäksi joukkoliikenteen käyttö lisääntyy, kun omalla autolla ajeleminen ei lihota tilipussia.