Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyy kokouksessaan 28.1. lausunnon Helsingin seudun kuntien yhteiseen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019 -suunnitelmaan, joka raamittaa alueen päästökehitystä. Vihreä valtuustoryhmä on iloinen suunnitelman hyvistä painotuksista joukkoliikenteen ja muiden kestävien liikkumisen tapojen lisäämiseksi, mutta vaatii, että päästövähennystavoitteen tulisi olla suunnitelmaan nyt kirjatun 50 prosentin sijaan lähes 70 prosenttia.

– Maapallon lämpenemisen pitäminen korkeintaan 1,5 asteessa ja hiilineutraaliuden saavuttaminen ennen vuotta 2030 vaatii lisää konkretiaa ja topakampia toimia, jotta yhteisillä päätöksillä tehdään päästöjen vähentäminen ihmisille helpoksi. Päästövähennykset kannattaa tehdä alueilla, joilla ne ovat vaikuttavimpia ja helpoimpia toteuttaa. Esimerkiksi nopeudessaan aidosti autoilulle kilpailukykyinen pikaratikkaverkosto saisi aikaan huomattavat päästövähennykset, kertoo Sirpa Siru Kauppinen, kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja.

Myös yksityisautoilun tavat tulevat muuttumaan mm. sähköautojen ja yhteiskäyttöautojen määrän lisääntyessä. Pakokaasupäästöjen ennustetaan vähenevän tulevaisuudessa liikenteen sähköistymisen myötä merkittävästi. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä. Joukkoliikenne on saatava toimivaksi, kattavaksi ja kilpailukykyiseksi, ja kaikki muutkin keinot on päästövähennysten ja ilmanlaadun vuoksi kartoitettava.

– Tiemaksut on MAL2019:ssa kirjattu tärkeäksi osaksi liikenteen kokonaisratkaisua. Tiemaksujen huolellinen ja käyttäjälähtöinen suunnittelu on oma prosessinsa, johon varmasti palaamme pian, ennustaa kaupunginvaltuutettu ja yleiskaavatoimikunnan jäsen Minna Kuusela.

Lisätietoja:
Sirpa Kauppinen, sirpa.kauppinen@vantaanvihreat.fi, 040 540 4691
Minna Kuusela, minna.kuusela@vantaanvihreat.fi 044 714 3695