Työpajassa ollaan Pointissa. Tähän julkisen liikenteen Syöksy-työpajaan oli ilmoittautunut kymmenen henkilöä. Porukkaa saapui paikalle pikkuhiljaa. Yhteensä meitä tuli viisi.

Tämän piti olla SUURI aviapolistwitteristien tapaaminen. Toistaiseksi paikalla on lisäkseni @minnajo

Sirkku Wallin Aalto-yliopistosta kertoo, miten työskentelyssä edetään. Tarkoituksena on ilmeisesti suunnitella asukkaiden kanssa yhteistyössä, kuinka meidät kiikutetaan Kehäradalle täältä asukkaiden alueelta. Tilaisuus nauhotetaan (äänitetään).

Ensimmäisessä vaiheessa saimme eteemme kartat, joista tulee värittää:

Keltaisella kävelyreitit
Vihreällä pyöräilyreitit
Sinisellä joukkoliikennereitit
Punaisella autoreitit 

Näyttääpä piirini pieneltä!

Nyt on vuorossa esittelykierros. Jokainen kertoo, missä asuu, mihin ja miten liikkuu.
Sanoin, että Kehäradan mukanaan tuoma syöttöliikenne Aviapoliksen asemalle AHDISTAA minua. Kohta olemme syöttöliikenteen varassa: suoraan Helsinkiin kulkevia linjoja lakkautetaan varmasti. (Ei kaikkia kuulemma)

Aviapoliksen aseman sijainti on ”kaupunkisuunnittelullinen mysteeri”, sanoo Sirkku Wallin. Tartun siihen kuin tukiköyteen: se helpottaa Marjaratatuskaani.

Vaiheessa kaksi esitellään kaksi uutta liikennepalvelua, joiden sopivuutta tulee pohtia:
1. Kutsuohjattu bussi (vakioreitti ja kutsureitit): On perusreitti jota ajetaan. Sen lisäksi bussin saa ”lisäosareiteille” kutsumalla sen ”Reittioppaalla” tms. etukäteen. Tällaisia palvelulinjoja on mm. Helsingissä, jossa kutsut tulee tehdä noin vuorokautta ennen.

2. Yhteiskäyttöajoveuvot: alueella voisi olla yhteiskäyttöpisteitä, joista saisi hakea auton käyttöönsä (hieman tyyliin City Car Club). Näitä autoja voisi varata vaikka mobiilisti.

Näistä vaihtoehdoista keskusteltiin ryhmissä. Pohdimme kutsuohjatun bussin käyttöä: Kauppareissukkäytössä tällaisen bussin tulisi saada tilattua enintään parin tunnin aikana.  Mikäli ei ole töissä Kehäradan varrella, ei uudesta radasta tunnu olevan hyötyä, sillä Tikkurilassa on kutenkin taas vaihto.

Mielestämme runkolinjoja tulisi olla 2-4 ja näillä rajallinen määrä kutsuntapaikkoja. Ruuhka-aikoina tarvittaisiin kunnon bussit.

Kutsuohjattavuuden extruudesta ei oltaisi valmiita maksamaan lisää. Tällaista pikkupylpyräbussia voisi kuvitella lähinnä lasten harrastuskäyttöön, mutta ”raavaita” autoilevia miehiä  ennakkomielikuvaltaan lähinnä ”mummolinjan” on vaikea kuvitella houkuttelevan. Aviapoliksen asemalle tulisi olla ehdottomasti hyvä pyörätie.

Toinen ryhmä toivoi joustavaa ja helppokäyttöistä verkkopalvelua yhteiskäyttöauton varaamiseen. Auton saamisen tulee olla vaivatonta pikaisellakin aikataululla. Tällainen voisi jopa houkuttaa omasta autosta luopumiseen, mikäli kustannukset jäisivät alle oman auton pitämisen. Autojen tulisi olla ekologisia ja maksutavan vaivaton.

Yhdessä skenaariossa tällainen auto voisi olla taloyhtiökohtainen, jolloin kaikki tuntisivat muut käyttäjät. Tällainen saattaisi toimia joissakin taloyhtiöissä.

Mutta mitä Aviapoliksen asemalla tulisi olla, jotta siellä tulisi käytyä?
– uimahalli?
– ruokakauppoja?
– terveyskeskus
– HUS-lab?

Suunnitelu ja visiointi oli todella hauskaa! Tilaisuus oli kokonaisuutena hyvin järjestetty, opettavainen ja toivottavasti myös jatkossa hyödyllinen ja tuottoisa.
Kiitos!

Permalink

| Leave a comment  »