Kun lentoyhtiö Finncomm ilmoitti lopettavansa lennot Poriin, Jyväskylään ja Seinäjoelle, alkoi jumalaton taivastelu ja valtiota on vaadittu maksamaan kannattamattomien yhteyksien tappiot. Kriisikokouksia onkin pistetty liikenneministeriössä pystyyn eikä kiveäkään varmaan jätetä kääntämättä, kun yhteyksien pelastamista mietitään. Demareiden Mikael Jungner on jopa vaatinut ulkopuolisen selvitysmiehen mukaantuloa, koska hänen mukaansa tilanne on äärimmäisen hankala ja yrityksille kertakaikkisen tuhoisa.
Ja kyllähän nopeat yhteydet tietysti ovatkin bisneksen kannalta välttämättömiä ja erityisesti yhteys kansainväliselle lentokentälle on tärkeä. Kaiken panikoinnin keskellä täytyy kuitenkin muistaa, että Poriin on Helsingistä matkaa 237, Seinäjoelle 357 ja Jyväskylään 270 kilometriä. Eli mistään täysin ylivoimaisen pitkistä matkoista ei ole autolla, bussilla tai junalla kulkienkaan kyse.
Jyväskylään ja Seinäjoelle kulkee Helsingistä juniakin kohtalaisen tiuhaan, mutta Porin yhteyksissä on toivomisen varaa. Busseja menee kiitettävästi kaikkiin näihin.
Jos kyse on matkan kestosta, niin valtion tulisikin satsata paukkunsa rataverkoston kehittämiseen ja mahdollisten lisäyhteyksien luomiseen. Välimatka kaikkiin näihin kaupunkeihin on kuitenkin niin lyhyt, että nopealla nykyaikaisella junayhteydellä ei matkassa kauaa nokka tuhise. Tilanne tulee lähivuosina myös lentokenttäyhteyden osalta paranemaan huomattavasti, kun Kehärata valmistuu ja perille asti pääsee junalla.
Ja onhan asiassa sitten se ilmastopuolikin.